Friday, May 1, 2009

akhirnya..

'ADLAN dan 'ADNIN..buah hati mak alang!!

ada orang cakap, doraemon ni bagus juga..sebabnya, dia tak pernah putus asa..sentiasa ada idea untuk selesaikan sesuatu masalah..so, membawa seseorang untuk berfikir secara kreatif dan kritis..


hagemaru..kartun yang dikenali selama menemani anak buah menontonnya..walaupun kadang-kadang agak 'lawak bodoh'..tapi kelakar juga..mungkin itula yang buat kanak-kanak suka..


detective conan..haa..ni la satu-satunya animasi ke kartun??..yang saya suka la juga..tapi masa zaman sekolah menengah..sebabnya kawan-kawan suka sangat..so balik rumah try tengok..best la juga..
Mesti semua tengah wondering apa sebenarnya yang saya nak sampaikan ni..ok, now the story begin..
AHKIRNYA..alhamdulillah tak sangka langsung dalam usaha menghabiskan buku Aku Terima Nikahnya karya Ustaz Hasrizal Abdul Jamil, akhirnya saya dapat gak penjelasan mengenai salah satu perkara yang sering bermain di fikiran tanpa jawapan..ada satu per empat lagi nak khatam..

Kebetulan cuti sem ni, tak jadi anak tunggal dah kat rumah ni..diserikan dengan riuh rendah dua orang anak buah yang hero belaka..kesian, kecil-kecil terpaksa berjauhan dengan umi dan ayah tercinta..ayah di kemaman..umi di besut..sekurang-kurangnya terubat juga rindu bila masing-masing dekat je, so boleh balik tiap-tiap minggu kalau tak disibukkan dengan camping, assignment dan lain-lain..pelik?macam student je kan..memang pon, umi diorang dah kembali jadi student untuk tempoh satu tahun untuk menghabiskan program KPLI..nasib baik setahun je..
Berbalik kepada pencarian untuk suatu penjelasan tadi..alhamdulillah, saya dan adik-beradik yang lain bukanlah di kalangan yang suka kartun..ntah macam mana anak buah yang sorang ni suka sangat tengok kartun..risau juga..sampai kalau time dia nak marah pon ada gaya macam ultraman..kuat betul pengaruh kartun ni..lagi-lagi budak ni mudah terikut..sepanjang ketiadaan umi dan ayah diorang, saya merangkap mak alang diorang kenalah ambil alih peranan parents diorang..sekadar membantu nenek dan ki diorang..tak kan nak tengok je, mak pun dah seharian sibuk di sekolah..sekurangnya, ada juga pengalaman tengok budak-budak membesar ni..memang tak dinafikan, memang berat dengan ujian zaman moden yang macam-macam sekarang ni..channel 611 astro ceria benar-benar buat diri teruji..siaran kartun yang tak henti-henti..saya yang tak suka kartun ni pon sekarang dah boleh sebut rancangan-rancangan kartun yang disiarkan.mana taknya, anak buah sulung yang bernama 'adnin ni suka sangat tengok kartun sampai ternganga mulut..doraemon, hagemaru, power rangers, thomas and friends, kampung boy, b-daman dan macam-macam lagi..tak diafikan kadang-kadang ada juga nilai positif yang ingin disampaikan..tapi kebimbangan dalam diri melihatkan pengaruh aksi yang ganas-ganas yang mudah aje ditiru balik oleh budak-budak yang tak tahu akan kesannya..

Lagi satu, banyak masa terbuang tengok kartun..tapi mungkin ni memang kehidupan kanak-kanak..sampai sanggup tak nak mandi sebab takut mak alang dia tutup tv..saya pernah tanya 'adnin, nak tengok pendapat dia tentang kartun ni..berikut sesi soal jawab mak saudara dengan anak saudaranya...
Saya: Abang long suke tengok kartun? (dah tahu jawapannya mestila suka..sekadar bertanya..)

'Adnin: Suke.
Saya: Bakpe abang long suke?

'Adnin: Sukela, sebab abang long kan kecik lagi..

Saya: Kartun mende abang long suke tengok?

'Adnin: Ultraman, Power Rangers, B-Daman, Thomas and Friends, Spongebob, Hagemaru...

Saya: Bakpe abang long suke kartun-kartun tu?

'Adnin: Ultraman sebab dia gagah, baik dan suka tolong orang.kalu ultraman baik la..ada gak ultraman jahat..(tak tahula saya sejauh mana kebenarannya)..B-Daman sebab lumbe sape menang sape kalah..Thomas sebab ye come..Spongebob and Hagemaru sebab klako...


Begitulah lebih kurang dialog kami..Saya memang dah lama nak kan pendapat tentang kanak-kanak dan kartun ni..alhamdulillah, saya dapat jawapannya dalam buku blogger saifulislam.com di bahagian yang bertajuk 'Abi Dinosaur, Ummi Raksasa'..Suka untuk saya kongsikan sedikit di sini apa yang telah ditulis oleh ustaz hasrizal..

Saya berpandangan, adalah mustahil untuk kita menyekat anak-anak daripada menyukai kartun dan animasi. Perbuatan kita menyembunyikan kewujudan kartun-kartun itu di rumah, akan menyebabkan anak-anak melakukan 'jenayah' apabila mereka mencari peluang menontonnya di luar rumah.
Di pusat asuhan...
Di pasar raya...
Dari cerita dan mulut kawan-kawan...
Kartun ada di mana-mana!
Menyekatnya ialah suatu kemustahilan. Tetapi kita boleh membimbing dan meletakkan had keperluan. Namun sebelum soal bimbingan dan had keperluan itu diperkatakan, ambillah peluang untuk melayani fikiran anak-anak kita sendiri tentang hal ini.

Mana mungkin seorang kanak-kanak yang normal, tidak suka kepada hero mereka yang berwarna terang, lincah, penuh aksi, penyayang, lucu, bercakap dengan jelas, lantas mendampingi watak-watak itu menjadikan mereka terhibur, gembira, malah ada juga yang 'beroleh rasa selamat'.



POWER RANGERS.Warnanya terang dan menarik perhatian. Aksinya lincah dan sentiasa menang dalam pertempuran. Mereka juga bekerja dalam pasukan dan sering bantu-membantu untuk menangkis ancaman. Unsur-unsur ini sungguh kuat mempengaruhi anak-anak kita.


ULTRAMAN. Dia seorang yang action oriented. Dia diangkat sebagai perwira kerana bertindak kena pada masanya. Dia tidak perlu berleter dan bercakap untuk dilihat sebagai hero dan idola. Dia hanya perlu beraksi. Membuktikan kepahlawanannya melalui tindakan.


BARNEY. Walaupun matanya besar, perutnya buncit dan susah untuk dipeluk, Barney 'seorang' yang pengasih lagi penyayang. Barney tidak marah-marah dan berleter. Barney sentiasa membelai, dan pandai mengambil hati. Biarpun warnanya ungu dan sering dikutuk oleh yang jemu dengannya sebagai 'The Purple Thing', dia tetap mendapat tempat di hati anak-anak kita.

Begitulah serba sedikit petikan yang di ambil..Untuk penjelasan yag lebih lanjut boleh rujuk di halaman 171 hingga 176..Pengajaran buat diri ini juga, berusahalah untuk memahami barulah diri akan difahami..Mungkin cara kita ada yang tak sesuai..Sama-sama semak balik segala tindak tanduk selama ini dan gunakan pendekatan terbaik untuk mendekati dan menyelami jiwa mereka..peringatan buat diri ini juga, jangan terlalu mudah menilai sesuatu yang negatif..tapi, cubalah untuk mengambil pengajaran serta pandang dari sudut yang positif..mungkin, ini salah satu cara untuk menerapkan nilai-nilai murni dalam jiwa kanak-kanak..who knows..cara ni lagi mudah diorang nak terima..masa tengok, kita tanya apa pengajaran yang boleh di ambil..hihi macam pakar psikologi la pulak..selamat berfikir

4 comments:

ever green said...

salam..lawak2,skali skala utk hiburan ape salahnya..mule la tringat zmn kcik2 dlu,suka tgk doraemon,anak2 sidek..hihi,mmg kelakar..

rijal88 said...

salam'alaik,

klu nta nk tmbhkan pengetahuan mengenai siasah maka ana cadangkan baca:


Tanya tentang buku ini
Tajuk : Sistem Politik Islam
Pengarang : Khalid Ali Muhammad al-Anbariy
Penerbit : Telaga Biru Sdn Bhd
Harga seunit (piece): RM 29.90

#bacaan buku ni pada level sederhna
#yg brmanfaat sme2 kite kogsikan


Respon Entry:

"Dakwah bil hal adalah dakwah yg jauh lebih berkesan daripda dakwah billisan"

kerokimi said...

salam...

kartun??
em..

-org dewasa pn tgk citer kartun-

shah_haz said...

tambahan..terjumpa isu yang sama dalam sambungan buku aku terima nikahnya.."bercinta sampai ke syurga"..page 120..Abu Saif tak benarkan Saiful Islam tengok Crayon Shin-chan..reason, Shin-chan biadab.tak hormat ibu bapa.comel, tapi kurang ajar..ada gak beberapa orang cakap 'wonderpets' pon ada moralnya..termasuklah lecturer kat uia yang sukakan "apa yang penting?"=kerjasama!

khair