Wednesday, May 13, 2009

macam mana dengan kain solat kita?

Assalamu'alaikum..sudah beberapa hari tak update blog..alhamdulillah, terdetik di hati nak berkongsi pendapat sedikit mengenai 'kain solat' @ 'telekung sembahyang'..rasanya tak salah jika sekiranya post kali ini turut dibaca oleh kaum adam..exactly not only to hawa..sebab, adam pon ada mak yang juga kaum hawa kan..
Selalunya orang akan cakap saya 'skema'..alhamduillah, tak ada apa yang nak dirisaukan dengan gelaran tu..people can say anything..surah al-asr sedikit sebanyak boleh menguatkan hati kita untuk sentiasa sabar dalam berpesan-pesan atau menasihati..


" Demi masa. Sungguh, manusia berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran."
(al-Asr:1-3)


Kalau diperhatikan betul-betul, kebanyakan kain solat ni biasanya nipis..kadang-kadang kainnya pon singkat sampai boleh nampak kaki waktu sedang solat..setuju tak?..fikir-fikirkan..kalau solat di tempat yang ada sinaran cahaya matahari, lagila obvious nampak warna kulit leher dan tangan kita..bukan saya nak salahkan kain solat tersebut..ada juga kain solat yang mahal pon tapi still nipis dan berbayang..so, yang pentingnya kita cari alternatif sendiri..


Why not kita pakai t-shirt lengan panjang waktu solat? Kalau t-shirt lengan pendek pon tak salah tapi kita pakaila arm guard(sarung tangan)..tak panas pon..pakai kejap je..after solat tukarla balik..then leher pon dikira aurat kan..jadi kita pakaila tudung supaya tak berbayang..untuk kaki pula, nak senang cari kain yang tebal, or pakai kain pelikat..kalau pakai kain putih yang biasa tu kita guna la alternatif untuk counter masalah aurat kaki tersebut dengan memakai stokin atau sarung kaki..ni beberapa cadangan dari saya..mungkin kalau ada tambahan boleh dikongsi bersama..guna sweater yang boleh tutup leher tu pon boleh juga..panas kejap je pon..tapi kalau takut hilang khusyuk solat sebab panas, so gunakan alternatif terbaik untuk keselesaan masing-masing..


Sebelum ni, saya takut nak utarakan isu ni di blog..sekadar menimbulkan isu ni dikalangan sahabat, dalam study circle dan rumates..sedar akan kelemahan diri yang kurang faqih dalam 'ilmu sebegini, bimbang kalau-kalau saya silap..tapi, setelah baca buku berjudul "50 Wasiat Rasulullah Untuk Wanita" saya menemui perkaitan tentang isu ini di halaman 426..iaitu wasiat ke-39 : YANG MENYEBABKAN SOLAT TIDAK DITERIMA..


Berikut sedikit petikan yang saya ambil dari buku tersebut supaya lebih jelas maksud yang saya ingin sampaikan..


"Dari Safiah binti Al-Harith, dari Aisyah radiyallahu 'anha, dia berkata: Rasulullah sallallahu 'alaihi wassalam berkata: Allah tidak menerima solat wanita yang sudah haid kecuali dia memakai tudung kepala."


Wasiat ini memberi suatu alasan bahawa diterimanya solat tergantung kepada keberadaan tudung kepala, yang menunjukkan kepada kewajipan memakainya. Sebab kalau tidak begitu, maka mengapa harus dikaitkan dengan tudung kepala? Menutup kepala perlu menutupi kedua telinga, kerana ia merupakan bahagian dari kepala, yang didasarkan kepada perkataan Nabi s.a.w.: "Dua telinga adalah bahagian dari kepala."

Jika engkau sudah tahu bahawa kedua telinga adalah sebahagian dari kepala, maka engkau harus menutup kedua telinga tatkala menutup kepala. Sedangkan masalah menutup wajah dan kedua telapak tangan, engkau tidak diwajibkan menutupnya. Ini menurut kesepakatan para ulama' muslimin. Bahkan menurut ijmak, mereka membolehkan membuka kedua telapak tangan ketika solat. Sedangkan di luar solat, mereka saling berbeza pendapat, dan di sini bukan tempat yang tepat untuk menghuraikannya.


Yang mesti engkau perhatikan bahawa leher, dada, atau lengan tidak boleh nampak ketika solat, kerana semua itu termasuk aurat yang wajib ditutupi oleh wanita, baik tatkala solat mahupun di luar solat. Ummul Mukminin, Aisyah berkata:

"Ada tiga pakaian yang wajib bagi wanita yang dipergunakan untuk solat, iaitu zirah, jilbab dan khimar."


Ibnu Umar juga berkata: " Apabila wanita solat, maka hendaklah ia solat dalam semua pakaiannya, iaitu zirah, khimar, dan mantel(baju labuh)."


Semoga sentiasa saling mengingatkan..andai kata diri ini ada melakukan kesilapan, tanggungjawab antum dan antunna semua juga untuk menegur..wassalam

2 comments:

ever green said...

betul tu..dlu zaman jahil mmg x kisah sgt pn ttg kain solat kita jarang ke tidak..tp alhamdulillah skrg pn byk sedia benda2 yg blh kita jdkan alternatif utk pastikan aurat kita lebih terjaga..tggu kita yg nak x nak je..

HafizahNik said...
This comment has been removed by the author.
khair