Tuesday, May 19, 2009

-new sharing-

Segala puji dan puja hanya buatMu Tuhan sekalian 'alam...selawat dan salam buat Nabi Muhammad s.a.w. junjungan mulia serta para sahabat dan keluarga baginda...Lama juga tak update blog ni..sudah beberapa hari lap top berada di 'klinik' untuk 'medical check up'..sekali gus diberi rawatan yang diperlukan serta dibuang segala virus serta toksin yang ada..sepatutnya dah boleh ambil petang kelmarin, tapi tuan lap top nak vitamin serta supplement supaya lap top dia berfungsi semaksimum mungkin, so kena tunggula maybe tomorrow boleh keluar wad..urm, alang-alang better make sure everything is okay before bring it to kuantan soon..sekarang pinjam lap top kakak la dulu..

Teringat pula kat kak min bila cakap tentang lap top ni..yela, lap top dia kena serangan sampai tak dapat nak diselamatkan..finally, kena format balik..my lap top too..cuma bezanya, semua document dah ada back up sebab saya yang minta format baru..kak min pon ada tulis dalam blog dia tentang tu..yela, lap top subjek yang tak ada 'akal dan hati..tapi manusia adalah subjek yang ber'akal dan mempunyai hati..kalau lap top sakit kita boleh ubati dia tapi kalau hati yang sakit bukan sesenang kita ubati lap top..rasanya tak nak cakap tentang hati untuk entry kali ni..lagi pon dah panjang lebar berbicara soal hati dalam previous entry...

InsyaAllah, kali ni saya nak berkongsi tentang wudhuk..bila sebut tentang wudhuk, mesti semua tahu kan..tapi sejauh mana kita hayati wudhuk tu?..sama-sama kita muhasabah diri..dulu, sejak zaman sekolah rendah sampaila sekolah menengah, mostly kena solat kat sekolah untuk waktu tertentu..lazimnya, waktu zohorla..masa sekolah rendah, pernah kena sekolah petang, jadi zohor dan asar kena solat kat sekolah..sekolah menengah lagila..sampai ke petang duk kat sekolah..tapi dulu zaman jahiliyah lagi..banyak benda yang tak tahu..kadang tu ada yang tahu tapi kurang penghayatan..kita semua sedia maklum yang wudhuk bukan bila nak solat je kan..memang susah nak istiqamahkan diri untuk sentiasa berada dalam keadaan berwudhuk..apepun kita usaha..itu yang penting..

Mengimbau balik suasana kat sekolah dulu, waktu ambil wudhuk kat kolah surau sekolah, memang bising..masing-masing bergurau senda dan bercakap-cakap..sekarang saya tak tahula..mungkin keadaan dah berubah..kalau ye, alhamdulillah..memang betul, setiap apa pun yang kita nak buat mestilah sentiasa tajdidkan niat..bila kita sentiasa ingatkan diri untuk perbaharui niat setiap kali nak buat sesuatu, insyaAllah kita tahu matlamat untuk setiap perbuatan tu..sama macam kes ambil wudhuk terutamanya bila nak solat..bila kita dah niatkan nak ambil wudhuk kerana Allah, untuk membolehkan kita solat insyaAllah kita serius dan tak main-main..sebab kita tahu yang kita nak berinterakasi directly dengan Allah dalam solat..

Untuk yang dah tahu alhamdulillah..bagi yang belum saya sekadar berkongsi dari apa yang saya baca sebelum ni..insyaAllah sama-sama kita ber'amal dengannya..semoga wudhuk kita diterimaNya dan dapat pelihara kita dari gangguan syaitan..

Firstly, kita basuh tangan kan..masa basuh tangan tu, kita berdoa: " Ya Allah! Aku meminta akan Engkau akan tuah dan berkat, dan aku berlindung denganMu daripada sial dan kebinasaan."...

Doa waktu berkumur: " Ya Allah! Permudahkan aku untuk membaca kitab-Mu(al-quran) dan untuk memperbanyak berzikir kepadaMu dan kukuhkanlah aku dengan perkataan yang kukuh (La Ilaha illallah) di dunia dan di akhirat (maksudnya jadikanlah hidup dan matiku di dalam keadaan beriman)."...

Doa ketika memasukkan air ke dalam hidung: "Ya Allah! Ciumkanlah akan hidungku ini akan bau wangi syurga sedangkan engkau redha daripadaku."...

Doa ketika menghembuskan air daripada hidung: " Ya Allah! Aku berlindung denganMu daripada bau busuk api neraka dan daripada kejahatan tempat kediamanku."...

Doa ketika membasuh muka: " Ya Allah! Putihkanlah mukaku dengan nurMu pada hari yang menjadikan putih muka para AuliaMu (iaitu pada hari kiamat) dan jangan Engkau hitamkan mukaku dengan kegelapanMu pada hari menjadi hitam muka musuh-musuhMu."...

Doa ketika membasuh tangan kanan: " Ya Allah! Berikanlah kepadaku catitan amalanku (pada hari kiamat nanti) di tangan kananku dan hisablah aku dengan hisab yang mudah."...

Doa ketika membasuh tangan kiri: " Ya Allah! Aku berlindung denganMu daripada Engkau berikan kepadaku akan catitan amalanku di tangan kiriku, atau Engkau berikankan kepadaku daripada sebelah belakangku."

Doa ketika menyapu kepala: " Ya Allah! Liputilah aku dengan rahmatMu dan turunkanlah kepadaku berkatMu, dan naungilah aku di bawah naungan 'arasyMu di hari yang tidak ada naungan kecuali hanya naunganMu. Ya Allah! Haramkanlah rambutku dan kulitku daripada sentuhan api neraka."...

Doa ketika menyapu kedua telinga: " Ya Allah! Jadikanlah aku daripada hambaMu yang mendengar sesuatu perkataan lalu mereka mengikuti yang baik-baik daripadanya. Ya Allah! Perdengarkanlah akan aku suara pemanggil syurga di dalam syurga bersama dengan orang yang baik."...

Doa ketika membasuh kaki kanan: " Ya Allah! Tetapkanlah kedua kakiku di atas titian Siratul Mustaqim bersama dengan kaki-kaki hambaMu yang soleh."...

Doa ketika membasuh kaki kiri: " Ya Allah! Aku berlindung denganMu daripada tergelincir kakiku ke dalam jurang api neraka ketika aku melalui di atas titian Siratul Mustaqim. Di mana pada hari itu akan tergelincir kaki-kaki orang yang munafik dan musyrik."...

Semoga dengan sentiasa memohon do'a-do'a ini dapat membantu kita mendapatkan khusyuk dalam solat..insyaAllah..siiru 'ala barokatillah..

Rujukan: Bidayatul Hidayah ( Al-Imam Hujjatul Islam Al Ghazali r.a.)

No comments:

khair