Sunday, October 18, 2009

kerinduan dan pencarian...

i miss u mak,
i miss u ayah...

ya Allah, aku bersyukur kepada-Mu kerana Engkau telah mengurniakan aku kesempatan untuk masih mempunyai mak dan ayah..berbanding kawan-kawanku yang sudah kehilangan ayah, ibu dan tak kurang yang sepenuhnya sudah yatim piatu..ujian-Mu terhadap setiap makhluk itu pastinya sesuai dengan kemampuannya..seringkali aku terbayang, bila saat tibanya giliran aku menerima ujian yang sama, bersediakah aku?

apepun, sebagai hamba yang mengaku beriman kepada-Mu akan kupasrahkan diri untuk redha dalam apa jua perkara yang berlaku..memang sifat manusia gembira bila mendapat sesuatu yang diingini, tertekan bila berhadapan dengan tekanan dan masalah, sedih bila dilukai dan disakiti...

pastinya kekosongan hati akan terisi, kerinduan akan terubat bila Allah sentiasa di hati. tapi bukan senang nak jadi orang yang sentiasa bermotivasi..yang sentiasa melihat kebaikan dalam setiap masalah yang datang silih berganti..

andainya aku hidup dikelilingi insan yang sentiasa mengingatkan aku tentang pencarian hidup yang sebenar, barangkali tiada rasa sedih yang perlu hadir..tapi aku tak berhak salahkan orang lain sebab bila hati dah benar-benar mantap pada pencarian yang sebenar ia tak perlu berharap pada manusia...

ya Allah, aku ingin sekali ke tempat itu...
semoga Engkau rezekikan aku untuk itu...
air mata tak tertahan..
setiap kali aku bayangkan jika itu menjadi kenyataan..
pastinya, akulah orang yang paling gembira ya Allah..
hanya doa yang mampu aku pohonkan..
kabulkan ya Allah..

hari ni semua orang sibuk study..sebab final dah nak dekat..bila dalam keadaan macam ni, mesti jeles bila tengok rumate dan kawan-kawan yang ada banyak masa untuk study..neutralkan balik diri sendiri, manage time wisely..insyaAllah semoga masa yang sedikit itu ada berkatnya..bila fikir-fikir balik, tarikh nak exam dah tahu..semangat buat preparation sebab nak score yang terbaik..nak dapat pointer yang mantap..memang bagus sebab bermatlamat dan bercita-cita tinggi..

nasihat buat diri sendiri, dalam sibuk mengejar dunia jangan pernah aku lupa yang kehidupan akhirat itu lagi bermakna kerana itulah yang abadi..semoga setiap apa pun kejayaan yang diperoleh sentiasa ditemani dengan keredhaan Allah..

"ya Allah, teguhkanlah diriku, jadikanlah diriku pemberi petunjuk yang selalu mendapat petunjuk."