Sunday, April 11, 2010

to all FACEBOOKers...

almost everyone ada akaun facebook..lately, memang ramai yang mempersoalkan tentang penggunaan facebook..even tajuk perdebatan kelab debat UIA pon berbicara mengenai facebook..me myself pon pernah mencoretkan entry berkaitan facebook yang b'tiltle 'virus facebook'..kali ni sekadar nak berkongsi TIP PENGGUNA FACEBOOK..

1. Memanipulasi akaun Facebook untuk manfaat Islam melebihi kepentingan peribadi. Justeru, ruang yang ada wajar digunakan untuk mempromosi kefahaman Islam melalui tulisan, video, audio dan sebagainya.
*kalau masing-masing memainkan peranan untuk berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran, insyaAllah kita boleh wujudkan suasana facebook yang bermanfaat untuk Islam...tapi, kita lebih eager untuk berbicara mengenai diri sendiri...if perkara yang bermanfaat it's ok...tapi kalau sekadar nak menzahirkan perasaan better elakkan...

2. Tidak memasukkan perincian peribadi yang sensitif seperti akaun bank, taraf kesihatan dan sebagainya. Cukuplah sekadar menyertakan nama, tarikh lahir dan latar belakang pendidikan.
*alhamdulillah, setakat yang tertengok profile kawan-kawan mostly letak perkara-perkara basic je...

3. Tidak berkongsi terlalu banyak gambar peribadi(khususnya bagi wanita) tanpa had. Tanpa kawalan ia bakal membawa mudarat berbanding manfaat. Perlu diingat ia akan kekal di Facebook orang yang dikongsi dan juga syarikat Facebook.
*isu ni pon banyak dipersoalkan..secara peribadi, tak perlu kot nak letak gambar..banyak lagi cara orang boleh kenal kita..lagi pon, kat facebook better kita add or accept orang yang betul-betul kita kenal..bukannya nak mencari atau menambah kenalan baru yang berlainan jantina..atas dasar apa kita add or accept dia?mungkin bagi kita, kita rasa tak ada apa-apa pun kita letak gambar kat facebook, tapi mungkin kita tak tahu kalau-kalau gambar yang kita letak tu boleh menimbulkan masalah hati kat sesiapa..ni bukan soal perasan atau tak, tapi mengelakkan diri dari menjadi fitnah kepada orang lain lagi penting..bila ada orang yang mengingatkan kita dengan berkongsi artikel-artikel mengenai pendapat 'ulama, ustaz or sesiapa saja yang faqih dalam agama, kita selalu nak persoalkan walaupun benda tu dah nyata..mungkin sukar untuk kita mengubah hakikat kebenaran itu..mungkin juga,kita tak letak pon gambar kita kat facebook, tapi gambar kita ada di akaun facebook kawan-kawan kita..apa nak buat?erm, kalau tak mampu nak minta kawan kita remove gambar-gambar tersebut, kita remove je la tag kawan kita tu..sekurang-kurangnya, gambar tu tak ada kat dalam akaun Facebook kita..

4. Jaga aurat dan pandangan mata. Jangan memuat turun gambar yang tidak lengkap penutupan auratnya(khususnya wanita), apatah lagi yang benar-benar mendedahkan aurat.
*of course, if letak gambar pon sesetengah orang yang faqih dalam agama pon cakap tak boleh apatah lagi kalau sampai tahap gambar yang tak menutup aurat..

5. Elakkan ghibah(mengumpat) dalam Facebook kerana telah terang lagi bersuluh bahawa mengumpat yang diibaratkan memakan bangkai saudara sendiri itu haram hukumnya.
*better elakkan dari menimbulkan isu mengenai diri orang lain sebagai topik perbualan..

6. Hadkan dan kurangkan perbincangan soal remeh-temeh peribadi yang membuang masa diri sendiri dan orang lain.
*boleh muhasabah and koreksi balik diri sendiri..

7. Tidak terlibat dengan permainan dan aplikasi yang dijangka bercanggah dengan Islam seperti kuiz ramalan nasib. Sama ada atas dasar "suka-suka" atau sebaliknya..
*mungkin, dalam hidup kita terlalu banyak perkara untuk "suka-suka"..when the time to be serious for Islam will come?

8. Tidak mempercayai aplikasi tilik moden seperti rahsia tarikh lahir dan sepertinya yang terkandung dalam aplikasi percuma Facebook, sama ada atas dasar "suka-suka" atau sebaliknya.
*soal 'akidah..ini bukan perkara main-main..

9. Menyedari bahawa maklumat kita di Facebook boleh menjadi database pihak asing untuk memantau kehidupan dan informasi peribadi kita jika tidak dikawal. Database sebegini sebenarnya amat bernilai malah ada satu organisasi di dunia ini yang mampu menyimpan maklumat manusia sebagaimana Facebook. Hatta parti politik masing-masing pun tidak mempunyai maklumat ahlinya yang sebegitu update sebagaimana Facebook. Maklumat sebegini amat banyak gunanya untuk pelbagai kejahatan dan ketamakan.
*fikir-fikirkan...

mungkin saya tak pandai mengatur kata-kata..andaikata ada sesiapa yang terasa dengan entry ini or rasa ayat saya agak keras..mohon maaf atas kekurangan tersebut..hakikatnya, sebuah kebenaran tetap perlu ditelan walaupun ianya pahit..semoga ada natijahnya..

kita semua bukannya ma'sum..sentiasa melakukan dosa..tak lepas dari melakukan perkara yang Allah tak suka or murka..tapi, Allah tetap sayangkan hamba-Nya yang bertaubat..

kepada sahabat dan sahabiah semua, if perasan sesuatu yang tak kena dengan diri ini and if tengok diri ini seakan-akan lari dari landasan yang betul, jangan rasa takut or berat untuk menegur dan mengingatkan..itulah gunanya sahabat, mengingatkan antara satu sama lain..jangan biarkan diri ini terus dalam kelalaian dan berterusan melakukan maksiat...

p/s: input bernombor from ust.zaharuddin(dalam buku SOLUSI)..yang b'* tu adalah pendapat peribadi saya sendiri..wallahu'alam

No comments:

khair