Thursday, December 3, 2009

exam akademik dan exam kehidupan

alhamdulillah akhirnya dapat juga cek result final exam untuk sem satu baru-baru ini..setelah berkali-kali mencuba dari petang semalam tak dapat-dapat sehinggalah ditakdirkan Allah pagi tadi mission accomplished..sepanjang melalui kehidupan sebagai student audiology untuk tempoh satu sem, alhamdulillah subjek2nya banyak yang kena dengan jiwaku..itulah mungkin hikmah di sebalik ketentuan Allah kenapa aku bukan budak 'medic' yang pernah suatu ketika dulu diidamkan sangat..kita sentiasa minta yang terbaik dari Allah dan semoga Allah makbulkan do'a kita tu, insyaAllah..

pernah dulu waktu dalam keadaan stress yang amat, bila kita dah cuba yang terbaik, tapi hasilnya tak seberapa aku mula tak kuat...tapi terlalu awal untuk aku menyerah kalah..i must fight!!!aku cuba minta kata-kata semangat dari sahabatku, along..dia mengingatkan aku balik tentang pergantungan dengan Allah...ya, memang seluruh hidup ini aku perlu bergantung harap hanya kepada-Nya..apapun yang aku dapat, bersyukurlah pada-Nya sebab setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya..konsep tawakal juga kuanggap sebagai salah satu exam kehidupan yang perlu aku pegang betul-betul..

"sesunguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakal." (Ali Imran :159)

Sabda Rasulullah SAW:"jika kamu bertawakal kepada Allah dengan benar-benar bertawakal, tentu Dia akan memberimu rezeki, sebagaimana memberi rezeki kepada burung yang waktu pagi lapar dan waktu petang kenyang."

mak pon selalu ingatkan aku supaya jangan ada rasa takut, sedih atau apa-apa perasaan dan fikiran yang negatif terutamanya bila time nak quiz dan exam..pesan mak, usaha sehabis daya, banyakkan ibadah dan do'a kepadanya, usahakan buat solat malam, jangan tinggal solat dhuha, dan jaga hubungan sesama manusia (kawan-kawan, lecturer dll)...buat setakat yang kita mampu dan selalu pegang yang semuanya datang dari Allah..kalau kita belajar banyak mana pun kalau Allah tak izinkan kita boleh buat dengan baik tetap kita tak boleh buat yang terbaik..yang penting kita usaha pada masa yang sama tidak putus-putus memohon do'a agar Allah berikan pertolongan-Nya kepada kita...

alhamdulillah, bagi mak kalau berjaya dengan baik, alhamdulilah..kalau tak berjaya atau dapat biasa-biasa aje pon alhamdulillah..kesemuanya diterima dengan redha dan rasa syukur kepada-Nya..sebab dia tahu anaknya belajar bukannya main-main..hehe...thanx mak sebab selalu bagi perangsang dan jadi my mom yang cukup memahami...irah sayang mak and i pray to Allah may He gives you Jannah as the reward...

2 comments:

along said...

tahniah..same2 mengingatkan antara satu sama lain..
doakan along n andak jugak

Nadhirah Ahmad said...

gud entry. cmne rsult

khair