Saturday, December 5, 2009

berakhirnya cuti sem

sekejap je masa berlalu, esok dah nak balik uia pon...alhamdulillah walaupun awal-awal cuti tu agak banyak buang masa begitu saja, hari-hari terakhir aku melewati cuti yang berbaki dengan sesuatu yang amat bermakna dan bermanfaat..

manusia ni boleh dianalogikan macam pokok gak rasanya..sebab apa? the reason is pokok perlukan air, cahaya matahari dan mineral yang cukup untuk membesar dengan baik dan seterusnya mampu menghasilkan buah yang baik..buah yang baik sudah tentu banyak memberi manfaat kepada manusia sebab ianya boleh dimakan, dijadikan ubat, or even dijual untuk dijadikan sumber pendapatan..sama juga macam manusia...manusia tetap perlukan pengisian dalam hidupnya agar ianya berguna untuk dirinya sendiri mahupun mampu memberi manfaat untuk orang disekelilingnya juga..hidup yang tak diisi dengan pengisian yang mendidik jiwa sudah tentu menyebabkan jiwa kita kosong..

erm, selalunya je menjadi topik perbualanku dan kawan-kawan kalau berjumpa dalam musim cuti sem adalah persoalan istiqamah..banyak mende yang kita boleh amalkan sewaktu di kampus tapi bila balik amalan-amalan sunat yang biasa kita buat kadang kala jadi terbantut bila berada di rumah..one more thing, bila kat kampus terasa syahdu je bila menadah tangan memohon do'a kepada Allah SWT..tapi, kalau kat rumah susah je nak feeling betul-betul waktu berdo'a even nak menangis pon susah..mungkin, kat kampus kita berhadapan dengan macam-macam ujian dan dugaan yang membuatkan kita kuat nak bergantung dengan Allah..tapi bila kat rumah seolah-olah langsung tak ada masalah..fitrah manusia pon suka dan gembira bila berada disamping keluarga..apepun, do'a Allahummarzuqnaa istiqoomah selalu je diperingatkan supaya diamalkn...

rupa-rupanya, sedar ataupun tak aku realize kat rumah cabaran dan dugaan tu lagi hebat...sebab aku kena pandai manage time dengan perkara-perkara yang bermanfaat..bila dah terlalu banyak masa yang terluang memang amat mudah nak buat perkara-perkara yang melaghokan..nak tengok tv pon kena tapis-tapis..dah terlalu banyak mende yang tak patut mengisi setiap siaran di televisyen...dah tak payah ulas lanjut rasanya sebab semua mesti dah sedia maklum..cuti dan berehat nampak macam serasi..tapi, hakikatnya dari apa yang dibaca, ceramah atau tazkirah yang didengar, selalu je cakap dunia bukan tempat untuk berehat..tapi kita nak berehat yang abadi iaitu di SYURGA ALLAH..

meaning that,umat Islam tak boleh berehat selagi mana Islam tak tertegak dan selagi itulah kerja-kerja Islam perlu dilakukan..nak buat kerja-kerja Islam bukan dengan senang lenang dan dilimpahi kemewahan tapi tentunya memerlukan perngorbanan...kalau bukan harta yang menjadi masalah mungkin kesanggupan hati untuk bekerja untuk Islam yang menjadi ujian..semoga Allah anugerahkan hidayah-Nya yang terus-menerus buat kita semua untuk menuju ke jalan yang lurus..

teringat pesan tuan guru haji hadi dalam kuliah jumaat semalam, jangan kita asyik minta do'a supaya dijauhkan dari kejahatan manusia dan jin sehingga kita lupa untuk berdo'a supaya dijauhkan dari kejahatan dari dalam diri kita sendiri..

sabda Nabi SAW: "sesungguhnya aku telah menjauhkan dunia untukmu. Janganlah engkau hidupkan dia sesudahku. Setengah kebusukan dunia adalah bahawa kederhakaan terhadap Allah ada di sana. Setengah keburukan dunia bahawa kau tidak ingat pada Akhirat kecuali dengan meninggalkannya. Ingatlah, ambillah dunia sekadarnya jangan engkau menyertainya dan beramallah. Sesungguhnya punca segala kesalahan adalah cinta dunia dan kesenangan yang sedikit yang dapat menyeret seseorang dalam derita yang panjang."

sabda baginda Nabi SAW lagi: "dunia ini penjara orang mukmin, juga syurga bagi orang kafir."



No comments:

khair