Friday, April 29, 2011

pandai 'si dia' memberi nasihat........


Sepetang bersama mak dan kakak..sekadar menemani dua insan yang disayangi untuk membeli tudung di sebuah kedai kat area KT ni..em, sibuk mak dan kak cik memilih-milih tudung dan saya melayani si comel faris (anak buah)..

Sesak dengan orang yang datang nak membeli bersempena SALE..em, saya tengok je la..i can say almost all the workers pakai seragam yang sama..and menggayakan pakaian tudung yang sama..mak nak belanja tapi tak ada yang berkenan di hati..em cam rugi je menolak tapi buat apa beli if tak jumpa yang berkenan kan..

Pekerja kat situ pon buat tak layan je kat saya, yela saya tak try mana nak layan kan..not a big deal..lagi best main ngan faris..BUT yang paling mengejutkan, when my sis told me, orang yang duk layan dia try-try tudung tu siap boleh bagi suggestion lagi..huh, boleh agak tak dia suggest apa?..

Orang tu cakap, lebih kurang macam ni la ayatnya, "kak ikat rambut angkat tinggi skit.."..anda boleh faham tak maksudnya?..maksudnya, supaya nampakla kononnya macam kita ni ada sanggul..tak sangka betul, dorang mostly pakai macam tu tapi sempat lagi suggest kat customers to do the same thing..

Alhamdulillah, mujurlah my sis pon tahu gakla bab-bab ni..buat apa nak pakai macam tu?nak tunjuk kat siapa kan?..mungkin orang lelaki boleh membayangkan orang yang ada like 'pundak unta' ni berambut panjang..tapi, sekarang tak silap saya memang ada je jual something like 'pundak unta' ni walaupun rambut seseorang tu tak panjang mana pun..if i am wrong, please do correct me..

Dalam buku fiqh wanita pun selalu je cakap berkenaan aurat wanita..dan hadis yang selalu ada dalam buku-buku fiqh wanita ni ada yang betul-betul berkait dengan cara pemakaian wanita Islam sekarang..

Rasulullah saw pernah bersabda :
"Dua kelompok ahli neraka yang belum saya lihat: Satu kaum bersama mereka cemeti-cemeti seperti ekor unta, mereka memukul manusia dengannya. Dan wanita-wanita yang berpakaian tapi telanjang, berjalan melenggok, tidak taat kepada Allah, kepala mereka seperti pundak unta yang condong. Wanita-wanita ini tidak masuk surga dan tidak pula mencium bau surga, padahal baunya surga dapat dihidu sejauh perjalanan sekian sekian". (Hadits Riwayat Imam Muslim)

1 comment:

Nadhirah Ahmad said...

kaum arab dh lame buat bnde ni. sbb tu dh ad hadith psl ni. org mesia ni je bru nk ikut. ikut tdung syria, cra pmakaian pun nk ikut skali wlpun salah

khair