Wednesday, June 3, 2009

gempar!

Segala puji untuk Allah, Tuhan sekalian alam..Dialah yang Maha Berkuasa..subhanallah!!Maha Suci Allah! Allahuakbar! Allah lah yang Maha Besar...

Mungkin saya agak lewat berkongsi cerita..disebabkan beberapa perkara yang harus diselesaikan terlebih dahulu, baru saat ini berkesempatan untuk berkongsi cerita, idea serta pandangan berkenaan berita gempar pada 2 jun 2009~runtuhnya stadium yang baru sahaja siap dibina dan digunakan sejak kebelakangan ini..bagi sesiapa yang pernah membaca entry saya yang lepas bertajuk "bising!" mungkin masih ingat sedikit sebanyak perkongsian saya tentang ketidakpuas hatian saya dengan apa yang berlaku di sekitar stadium tersebut..

Saya lupakan tentang itu untuk kali ini, tapi agak terkejut sebab baru sahaja rasanya saya minta Allah tak turunkan bala-Nya sehingga terkena kepada kami semua..apapun, secara peribadi saya agak bersyukur dengan musibah ini, kerana membuatkan saya lagi tahu menghargai kekuasaan Allah..lokasi kejadian amat dekat dengan kediaman kami..dalam kegembiraan saya, kakak dan emak berkongsi cerita sewaktu di dapur, tiba-tiba terdengar bunyi kuat lebih kurang dalam lima saat..saya sendiri ingat kapal terbang nak terhempas, sebab pelik selalunya bunyi kapal terbang takla sekuat tu..nak kata accident pon, macam tak logik sebab kuat sangat..kami pon just wodering what had happened sehinggalah mendapat panggilan telefon daripada abang ipar..dia yang memaklumkan kepada kami mengenai berita memeranjatkan tersebut..akhirnya terjawabla kebingungan kami sebentar tadi..saya terus ke bilik belakang untuk melihat stadium yang sebelum ini tersergam tinggi, kelihatan kesan runtuhan tersebut..ingatkan sikit je runtuh, bila saya keluar rumah barula tahu teruk juga runtuhan tu..itulah kuasa yang Maha Esa...

Dah banyak pihak yang megutarakan pendapat serta megulas mengenai kejadian tersebut, tapi bagi saya sendiri alhamdulillah dan kita semua patut bersyukur sebab tiada kemalangan meragut nyawa yang berlaku..hanya kerosakan pada beberapa buah kenderaan yang dilaporkan..mungkin inilah tandanya Allah masih sayangkan kita semua dengan memberi peluang untuk kita terus hidup tapi terpulangla pada diri kita sama ada ingin segera merebut peluang bertaubat kepada-Nya atau masih ingin terus berada dalam kealpaaan dan keegoaan diri sendiri..

"ya Allah, janganlah Kau jadikan aku, keluargaku serta muslimin dan muslimat yang masih diberi peluang untuk hidup ini mensia-siakan peluang kesempatan waktu hidup untuk bertaubat serta kembali ke jalan-Mu..jangan Kau biarkan kami menanti saat ruh di kerongkong kami, dan baru saat itu kami ingin bertaubat kepada-Mu..semoga kami semua bukanlah di kalangan orang yang mati dalam keangkuhan dan kesombongan diri sendiri..jauhkanlah kami dari penyakit-penyakit hati serta peliharalah hati-hati kami semoga senantiasa bertaut pada-Mu.."

Tadi, mak saya menunjukkan mesej dari seorang rakan sekerjanya...suka untuk saya kongsikan di sini, semoga sama-sama dapat ambil iktibar.."Asmk..runtuhnya stadium sultan mizan..adalah gambaran sebenar kekuasaan Allah s.w.t..hayatilah dan fahamilah..x ada makhluk Tuhan yang mampu mencabar keagunganNya..ya Allah lindungilah hati hati kami dengan rasa angkuh, ego dan takabbur kerana sifat-sifat itu adalah hakMu ya Allah..ampunilah dosa-dosa kami..jika selama ini kami memiliki sifat-sifat seperti itu.."..saya tidak berniat langsung untuk menunding jari atau menyalahkan sesiapa..hakikatnya, yang bersalah tetap bersalah dan harus berani bertanggungjawab..tidak perlu untuk menjadi pengecut..mungkin terselamat dari hukuman dunia tapi hukuman akhirat directly dari Allah adalah suatu kepastian..selagi pintu taubat masih di buka, sama-sama rebut peluang tu..diri sendiri pon masih banyak bergelumang dengan dosa, rasanya tak layak nak menghukum sesiapa..yang pasti, orang yang bertaubat nasuha itu walau seburuk dan sekeji mana pun dia, sekiranya taubatnya diterima Allah, maka sudah tentulah dia lebih baik dari sesiapa yang hanya enak menghukum dan memburukkan orang sedangkan diri sendiri tidak dimuhasabah terlebih dahulu..apapun, saya bukanlah insan yang faqih, ampun maaf andai kata ada dari tulisan hamba ini kesilapan yang tidak disengajakan..

"Persekitaran memerlukan keputihan dicemari dengan kekeruhan yang datang dari pelbagai sudut dan ruang. Justeru, ayuh kekangkan ia. Walaupun letupan gunung berapi, ombak menghempas, taufan mengganas, ribut membadai, sesungguhnya sentiasa terbuka peluang untuk diri merenung dengan mata hati dan berfikir dengan jiwa insani.."

5 comments:

sarah said...

comey gambo tu, adk amik kt mne?adik along, syamim tu pn bace entry ni,sbb tertarik tgk gambo..:)

shah_haz said...

ada kat desktop laptop adik..anih r tu copy kat website mane xtau..tranungkite website kot..:)

From Me to WE said...

"Apa saja yg kita lihat di dunia ini boleh mengajar kita, dengan syarat kita melihat sambil berfikir dan hati berhubung dengan Allah.."

Anonymous said...

bile org len kene timpa musibah, dikatakan bala, bila diri sdri ditimpa musibah, dikatakan ujian... jgn hanya fikir kite ni baik disisi Allah.. mane tahu org yg kite anggap hina iti lebih mulia dari kite sendiri..

shah_haz said...

to anonymous..syukran atas peringatan tu..ye btol ape yg dikatakan tu..ana sendiri xbermaksud langsung nak menghina sesiapa..memang kita manusia xberkuasa untuk judge seseorang..hanya Allah yg berhak menilai hambaNya..

khair