Sunday, March 11, 2012

l:JEALOUS:l

Bismillahirrahmanirrahiim..

Saat seorang hamba Allah berjaya bangkit dari lenanya,
waktu itu masih sunyi sepi kerana kebanyakannya masih lena beristirahat..
Bangunnya dengan penuh syukur kepada Allah kerana hari ini dia masih diberi peluang
untuk memperbaiki 'amalan dirinya agar menjadi hamba dan khalifah Allah yang lebih baik..

Untuk membuktikan rasa syukurnya, dia menepis kehendak nafsunya untuk terus lena dengan membersihkan diri lantas berwudhu'..Paginya dimulakan dengan bertahajjud bersujud kepada Allah..segala pengaduan dan hajat diajukan kepada yang Maha Mendengar dan Maha Pemurah..kepada Allah dipohonkan agar DIA memudahkan segala urusan hidup sepanjang hari itu dan hari-hari seterusnya..

Jelesnya melihat orang yang mampu istiqomah dengan bangun malam dan bertahajjud..
Teringat tazkirah seorang ustaz, katanya kita tidak perlu bangun seawal jam 3pagi untuk bertahajjud..Untuk permulaan, mulakan dengan bangun awal sebelum masuknya waktu subuh, dan kerjakanlah solat tahajjud walaupun hanya dengan dua raka'at..Itu lebih mudah untuk istiqomah..

Sementara menanti masuknya waktu subuh, hamba Allah itu berzikir menyebut-nyebut nama Allah..Al-Qur'an dibaca sambil menunggu laungan azan berkumandang..Saat masuknya waktu, solat sunat subuh dilaksanakan dituruti dengan solat subuh di awal waktu..Wah, jelesnya..

Selesai menunaikan kefardhuan, hamba Allah yang merindukan kasih Pencipta-nya meneruskan paginya dengan Mathurat..Oh, terisinya waktu paginya..Saat insan lain masih dibuai mimpi, hamba ini sudah selesai menunaikan kefardhuannya beserta 'amalan sunat yang lain..

Berpagi-pagian hamba Allah ini dengan mengecewakan kehendak nafsunya untuk tidur selepas subuh dengan melakukan perkara-perkara berfaedah..Dia asyik menyelesaikan segala tugasan yang ada sambil jiwanya sedang menantikan waktu dhuha..Setiap hari, solat dhuha ditunaikan seolah-olah ianya adalah solat wajib..Jiwanya dihantui rasa bersalah andai meninggalkannya tanpa sebarang sebab yang munasabah..
Em, jelesnya tengok orang berusaha mencari masa untuk solat sunat dhuha..Sanggup mengisi waktu rehat semasa kuliah untuk pergi ke musolla dan bersolat..Sangat terkesan melihat masih ada hamba Allah yang bersungguh-sungguh meng'amalkannya..

Mungkin hari ini kita bukanlah seperti hamba Allah yang benar-benar bersyukur dengan waktu pagi yang Allah telah rezekikan..
Andai hari esok masih milik kita, sudah tentu kita juga boleh berpagi-pagian seperti hamba Allah ini..
Ya, saya memang jeles melihat insan-insan disekeliling saya yang sangat bersungguh-sungguh menjaga 'amalannya dengan Allah..Saya jeles kerana mereka punya hati yang sangat rindukan kasih sayang dan rahmat Allah..Saya ingin jadi seperti mereka, saya mahu berpagi-pagian seperti mereka..Keindahan apa lagi yang diperlukan andai setiap hari kita mampu mulakan paginya dengan bersyukur memuji Allah dan bertahajjud kepadanya..Pasti sepanjang hari terasa diberkati Allah yang Maha Memelihara..


Moga Allah memberikanku dan kita semua kekuatan untuk meg'amalkannya secara istiqomah..