Tuesday, August 18, 2009

virus FACEBOOK

Sejauh manakah kita semua manfaatkan facebook? terpulang kepada setiap individu untuk menilainya sendiri. mengapa 'virus facebook'? saya katakan demikian kerana secara sedar ataupun tidak facebook sedikit sebanyak telah mempengaruhi seseorang pada masa yang sama turut mengenakan 'infection'nya. rasa bersalah melihatkan fenomena yang berlaku di alam facebook, terdetik hati ni untuk berkongsi pandangan tentang facebook.

saya sendiri pada awalnya,agak mudah terpengaruh dengan quiz-quiz yang ada..walaupun pilih-pilih juga untuk menjawabnya, bila difikirkan balik untuk apa? sekadar suka-suka? adakah hidup kita ni terlalu banyak perkara yang dilakukan sekadar untuk suka-suka? bila kita semua mahu serius? masa terlalu pantas berlalu, tetapi kita asyik dengan virus ini..saya rasa, virus facebook ni lagi bahaya dari virus influenza A h1n1..secara halus, orang kafir menggunakan kelemahan kita dengan melekakan umat Islam..mereka senyum kegembiraan melihatkan mudahnya umat Islam ditipu..semakin hari semakin misi mereka berjaya..mereka terlalu eager untuk menjauhkan umat Islam dari al-qur'an..mereka sedaya upaya memikirkan cara terbaik untuk pisahkan Islam dari kehidupan kita..sanggup ke kita biarkan diri kita termakan dengan tipu muslihat jahat dan jijik mereka itu??memang kita manusia biasa, sentiasa bergelumang dengan dosa..tapi pintu untuk bertaubat senantiasa terbuka..kita tunggu terbitnya matahari dari baratkah atau barangkali bila roh dah berada di kerongkong baru terfikir untuk itu? waktu tu semuanya dah terlambat..na'uzubillah..

tidak dinafikan ada baiknya penggunaan facebook ni..senang kalau nak buat pengumuman apa-apa and can keep in touch dengan sahabat-sahabat..tapi, salahnya bila kita gunakannya melebihi had yang dibenarkan..terlalu banyak perkara yang tidak berkaitan dengan Islam yang kita bincangkan..kita mengaku Islam, tetapi setakat mana kita gunakan facebook ni sebagai medan untuk memahami Islam dengan lebih mendalam..untuk sama-sama berkongsi 'ilmu atau pendapat tentang Islam..umat Islam setiap masa, ditindas oleh kafir laknatullah, mungkin kita di malaysia tidak terasa keadaan itu..tapi saudara-saudara kita di Palestin bagaimana? ada ke mereka leka dengan facebook macam kita? mereka, di usia kanak-kanak lagi telah matang..berbeza sangat dengan keadaan kanak-kanak kita di malaysia..apatah lagi remaja..semakin hari semakin mudah terpedaya..langsung tiada semangat untuk mengembalikan kegemilangan Islam..kita lebih kenal artis-artis tidak kiralah di dalam negara mahu pun luar negara..tapi, tidak hadirkah rasa kerisauan dalam diri kita bila mana kita tidak ambil tahu pun kisah kehidupan para rasul dan nabi? tidak kurang juga gambar-gambar yang keterlaluan, "kissing", pendedahan aurat yang berleluasa, aksi-aksi yang tidak sepatutnya kita publishkan..sama-samalah kita membantu sahabat-sahabat adam kita dalam usaha mereka untuk menjaga pandangan..

mohon maaf, andai kata terlalu keras kata-kata itu..namun, itulah realiti yang harus kita sedar..biarkanlah yang dah berlaku itu menjadi pengajaran berguna buat diri kita, saat ini juga kita mulakan episod baru yang lebih indah dengan nilai-nilai Islami..kita hentikan perkongsian yang tidak memberi faedah, sekadar berbual kosong, quiz-quiz yang tidak bermanfaat...kita hidupkan dengan peringatan-peringatan kepada-Nya, quia-quiz yang meningkatkan pengetahuan yang bermanfaat, perbincangan mengenai isu semasa, akademik dan pelbagai lagi..

kita hidup memang tidak akan lari dari ujian..apa pun kena terus menghadapinya..kadangkala kita leka dalam kelalaian, kita asyik dengan perkara-perkara yang melaghokan..kita perlukan seseorang yang bersedia mengingatkan tika kita alpa dan leka..hadirnya teman kerana Allah, untuk sama-sama mengingatkan..di kala kita leka dia mengingatkan, di kala sedih dia hiburkan, di kala tertekan dia tenangkan, di kala lemah dia bakarkan semangat..untuk apa? untuk kembali mengingatkan kita kepada Allah..

Surah Al-Baqarah(2) ayat 216,

”Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

1 comment:

dari kejauhan said...

salam..
sgt setuju dgn hazirah..
fcebook sgt la melaghorkn klau kita salah gune..
dgn game2 nye..dgn quiz yg ntah pape nye..mcm2 lah..
org kafir ni mmg hebat meracuni fikiran dan hati kita..harap kita sume sedar la..
mreka bg racun tu melalui :
..SPORT
..SONG
..SCREEN
..SMOKE

>FASHION
>FUN
>FOOD

klu sport tu mmg elok kn dlm islam..tp klau dh smpai tggal solat sume tu..mmg laghor lah..dn hnya mnjauhkn diri kita dgn Allah..
yg laen2 pn same jgk..
org kita xsedar akn sume ni..
dan xtau lah bila akn sedar dgn keadaan kt msia mcm tu..
hiburan dimana2..sume bertjuan melaghorkn hati..
kita mmg xleh nk jage sume org tp atleast jagalah kwn sekeliling kita..
we complete each other..
bila ade yg trlupa,harap ade yg ingatkn2..insyaAllah.

moge hati kita terus istiqamah d jln Allah ini..ameen..

||hidup biar bermnfaat kpd org lain||

khair